Prop-C

Conquer All
 
HomePortalRegisterLog inGallery

Share | 
 

 ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
.Kira.
Admin
Admin
avatar

Male
Number of posts : 1112
Age : 31
Location : Shah Alam
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Thu Feb 28, 2008 6:39 pm

kpd kengkawan yg bakal menjadi pengantin tk lama lg and yg merancang
untuk kawin tk lama lg....untuk renungan bersama.... 44 pantang larang bakal pengantin

Apabila telah ditetapkan hari perkahwinan bermakna bermulalah pantang
larang buat bakal mempelai itu. Apa yg ditetapkan harus diikuti utk
kebaikan diri mereka. Ia bukanlah menjaid kewajipan tetapi sudah
menjadi satu budaya dlm masyarakat melayu. Walaupun bakal pengantin zaman sekarang jarang disebutkan perkara ini kepada mereka, tidak rugi jika apa-apa pantang larang yg difikirkan sesuai masih boleh diikuti.

1. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul
utk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan utk mengawal nafsu. Ia juga utk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yg timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.

2. Jgn tidur dirumah orang takut terkena ilmu. Ia juga utk menjaga
nama baik keluarga.

3. Jgn bebas keluar kemana-mana kerana takut disantau oleh mereka yg
mempunyai niat tidak baik.

4. Jgn makan nasi dgn gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik
pelamin bagi mengelakkan perut buncit.

5. Elakkan makan ulam yg berbau busuk seperti petaidan jering.

7. Jgn bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri
dari perkara sihir.

8. Jgn membuang air kecil dan air besar serentak di dlm air contohnya
dlm sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.

9. Elakkan minum air bergas kerana ia mempunyai gula dan gas yg tinggi
dan boleh menyebabkan kencing manis.

10. Kurangkan makan makanan yg manis kerana jika terkena kencing
manis,lelaki tersebut menghadapi masalah berat tika bersama.

11. Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.

12. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah
adat)

13. Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus utk organ seks kerana darah tidak mengalir.

14. Elakkan terlalu banyak makan makanan laut ke rana ia mengandungi
banyak toksid.

15. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.

16. Amalkan makan telur ayam kampung seminggu 2 kali yg dicampur madu dan lada hitam yg ditumbuk utk menambah tenaga.

17. Bagi mereka yg banyak angin, minum air halia utk membuang angin.

18. Belajar ilmu rumahtangga drpd org yg berpengalaman dan sudah
berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan
damai.

19. Jgn memuaskan nafsu dengan cara sendiri.

20. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan sehari.

21. Elakkan minum minuman keras dan merokok.

22. Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak
berseri pada hari perkahwinan.

23. Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok utk alat
kelamin.

24. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.

25. Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.

26. Jgn makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak
stabil.

27. Jgn terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).

28. Jgn berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat.

29. Jgn bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.

30. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.

31. Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia
bertujuan utk menghangatkan lagi kemesraan.

32. Bilik lelaki atau wanita jgn dikosongkan. Mesti ada orang atau
ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dr dikhianati org.

33. Jgn buat kerja yg berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia
akan berasa penat dan mudah terjadi nya gangguan emosi.

34. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.

35. Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti
kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak
segar.

36. Jgn cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.

37. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh
pengantin kerana tidak manis.

38. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh org lain
bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.

39. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana
dikhuatiri hilang seri.

40. Kedua pengantin dilarng bercakap ketika bersanding kerana kurang
manis dipandang tetamu.

41. Jgn makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.

42. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan
menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.

43. Jgn makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.

44. Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yg tinggi
menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada diluar.

Orang-orang tua Melayu dahulu se lalu mengingatkan anak cucunya supaya tidak melanggar pantang larang. Melanggar pantang larang samalah dengan tidak mendengar nasihat

_________________
Back to top Go down
View user profile http://prop-c.teamconvention.com
aLaN
Moderator
Moderator
avatar

Male
Number of posts : 782
Age : 31
Location : ..:n0whERe:..
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Thu Feb 28, 2008 6:41 pm

admin..x sabo nk kawen da ke?
hahahaha..

_________________
Back to top Go down
View user profile
.Kira.
Admin
Admin
avatar

Male
Number of posts : 1112
Age : 31
Location : Shah Alam
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Thu Feb 28, 2008 6:52 pm

eyh ke ctu plak aLaN nie..
saja post tuk org2 yg nak kwen nnt wat preparation...
yela kan,skrg ni kan ramai yg ada cple..
admin xpe lagi..coz still single but not available..
hahah~~
king

_________________
Back to top Go down
View user profile http://prop-c.teamconvention.com
aLaN
Moderator
Moderator
avatar

Male
Number of posts : 782
Age : 31
Location : ..:n0whERe:..
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Thu Feb 28, 2008 6:54 pm

iyo la tuh..leh percaya ke nih..
sesapa..tlg korg jelaskn pada aku,
btol ker apa yg si admin ni katakan..
lol!

_________________
Back to top Go down
View user profile
.Kira.
Admin
Admin
avatar

Male
Number of posts : 1112
Age : 31
Location : Shah Alam
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Thu Feb 28, 2008 6:58 pm

lo..
btl la en aLaN..
tak bek tipu dowh dlm bulan februari nie.. (apa kes??)
hahaha~~
king

_________________
Back to top Go down
View user profile http://prop-c.teamconvention.com
aLaN
Moderator
Moderator
avatar

Male
Number of posts : 782
Age : 31
Location : ..:n0whERe:..
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Thu Feb 28, 2008 7:04 pm

slagi xde org bgtau..aku xnak percaya..
hahahaha..apa ko nk kata, kata ler..
Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

_________________
Back to top Go down
View user profile
.Kira.
Admin
Admin
avatar

Male
Number of posts : 1112
Age : 31
Location : Shah Alam
Registration date : 2008-02-22

PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Thu Feb 28, 2008 7:11 pm

ceit..
kijam sgguh kamoo ni aLaN>...
uhuk3..
king

_________________
Back to top Go down
View user profile http://prop-c.teamconvention.com
aLaN
Moderator
Moderator
avatar

Male
Number of posts : 782
Age : 31
Location : ..:n0whERe:..
Registration date : 2008-02-23

PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Thu Feb 28, 2008 7:13 pm

hahahaha..
wlaupon kejam, tp berhati mulia..
hohoho..

_________________
Back to top Go down
View user profile
scofield
Moderator
Moderator
avatar

Male
Number of posts : 587
Age : 30
Location : ISS
Registration date : 2008-02-25

PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Fri Mar 21, 2008 10:08 pm

relevan lg ke pantang larang ni?? Question Question Question
Back to top Go down
View user profile
hidayah
Moderator
Moderator
avatar

Female
Number of posts : 1008
Age : 31
Location : johor bahru
Registration date : 2008-03-18

PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   Thu Apr 10, 2008 1:32 pm

aku penah dengar sukunye aje..tapi yang sukunya tu pun aku kurang pasti sejauh mana di amalkan pada zaman sekarang.....tapi petua2 macam tu biasa dibuat atas pengalaman orang2 tua dulu.iyer ar sebagai peringatan sahaja...tak semestinya kena amalkan baru tak dapat kesan buruk..macam yang satu ni...

jangan tido umah orang nanti kena apa "santau " gitu ar bunyinyer...
tak tido umah orang pun boleh kena gak ilmu2 macam tu....

kita baca dan jadikan peringatan....ilmu2 hitam tu takkan masuk jika kita beringat sentiasa.....tu yang aku dapat tip daripada seseorang...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: ^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^   

Back to top Go down
 
^44 Pantang Larang Bakal Pengantin^
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Prop-C  :: Articles Collection-
Jump to: