Prop-C

Conquer All
 
HomePortalRegisterLog inGallery
Share | 
 

 Tips Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
.Kira.
Admin
Admin


Male
Number of posts: 1112
Age: 28
Location: Shah Alam
Registration date: 2008-02-22

PostSubject: Tips Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri   Thu Feb 28, 2008 6:38 pm

Tips Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri

Sometimes bila kita landa masalah atau gusar sebab memikirkan sesuatu, kita susah nak mengawal rasa takut, susah hati atau rasa tak sedap hati yang tak berkesudahan.

Kesannya, Anda susah nak kawal diri. Sampai ke satu tahap, menyalahkan Tuhan kerana memberi Anda musibah. Jadi, untuk mengawal diri sendiri, emosi dan perasaan, caranya :

1. Banyakkan istighfar dan selawat
Saya tahu bunyinya remeh, tapi setelah selalu banyak beristighfar dan mengucap selawat dalam sehari, hati rasa tenang, jiwa rasa damai dan terasa ada harapan menempuh apa jua yang mendatang.

Sukar untuk saya terangkan di sini, tapi setelah mengamalkannya, saya boleh mengawal emosi dengan lebih matang dan tenang berdepan segala cabaran. Istighfar dan selawat tu lafazakan dengan ikhlas, dengan niat ibadah untuk mendekatkan diri pada Allah s.w.t.

2. Zikir dalam Hati
Minda separa sedar sensitif pada apa yang Anda bicarakan di dalam hati. Untuk mengawal emosi, Anda perlu terlebih dahulu pandai mengawal minda separa sedar kerana emosi kita semuanya datang dari situ.

Untuk mengawal minda separa sedar dengan baik, Anda perlu selalu bermeditasi, iaitu dengan mendiamkan diri dan bertenang, setenang yang mungkin paling kurang selama 10 minit dalam sehari. Cari tempat yang sunyi, jauh dari gangguan dan luangkan masa untuk bermeditasi. Selalu bertenang dan relaks, be in control.

Meditasi yang paling baik adalah yang disertakan dengan zikir untuk menenangkan hati. Amalan zikir memberi ketenangan yang sukar diungkap dengan kata-kata. Bila jiwa tenang dan hati bersih dari segala kerunsingan, mudah untuk kita mengawal diri, emosi, perasaan dan kata-kata.

3. Kawal Apa Yang Anda Katakan dan Apa Yang Anda Fikirkan.
Bila Anda melihat orang lain, perangai mereka, kata-kata mereka dan apa saja yang datang dari mereka, fokus pada nilai-nilai positif yang ada pada diri mereka. Fokus pada tu saja, bukan keburukan mereka dan segala yang tak baik pada mereka. Dengan ini, Anda melatih minda separa sedar Anda menjadi positif.

Bila kita cenderung untuk melihat keburukan orang lain dan kejahatan orang lain, attitude kita mula terarah kepada yang negatif. Jadi, minda separa sedar kita terdidik untuk melihat kepada yang negatif, yang buruk, yang jahat, yang membuat kita sangsi dan yang rasanya akan menyusahkan kita saja, padahal tidak.

Kesannya, kita senang bersangka buruk pada orang lain, situasi, perkara, keadaan, benda dan apa saja yang melanda kita. Lantas, tiba pada satu masa, terasa susah untuk kita mengawal diri.

Untuk mendapat hasil positif, kena tanam benih yang positif.

Hukum alam ni dinamakan hukum "sebab dan akibat".

Anda adalah apa yang Anda fikirkan. Muhasabah diri sendiri sekarang juga.

_________________
Back to top Go down
View user profile http://prop-c.teamconvention.com
aLaN
Moderator
Moderator


Male
Number of posts: 782
Age: 28
Location: ..:n0whERe:..
Registration date: 2008-02-23

PostSubject: Re: Tips Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri   Thu Feb 28, 2008 6:41 pm

Insya'allah..
Thanx admin..

_________________
Back to top Go down
View user profile
.Kira.
Admin
Admin


Male
Number of posts: 1112
Age: 28
Location: Shah Alam
Registration date: 2008-02-22

PostSubject: Re: Tips Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri   Thu Feb 28, 2008 6:50 pm

ur welcome bro..
Smile

_________________
Back to top Go down
View user profile http://prop-c.teamconvention.com
el_nino
Moderator
Moderator


Male
Number of posts: 1213
Age: 27
Location: atas tikar terbang
Registration date: 2008-02-25

PostSubject: Re: Tips Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri   Fri Feb 29, 2008 11:58 am

mm..aku seorg yg panas baran..
tp kelebihan aku, pandai kawal perasaan..
kalu nak ikutkan, mmg ada je member2 yg gurau bodo yg aku xleh trima,
nak je aku tembak kat pale dia.(time kat skolah)
tp nape tah..stakat ni lum penah lg la aku fight ngan sesapa..
rekod disiplin bersih.. Razz
tggi btl tahap kesabaran aku ni..(jgn cabar ok..huhu..)
hope dgn adanya artikel ni,kengkawan sume leh praktikkan u diri masing2 ek..
jadilah mcm aku..hahahaha..

im just fantastic..<--tau kan ayat sape lol!

_________________


"Torres is an extraordinary forward, and If he has a good head he will become a worldwide player. He is young and he has everything to be grandiose" - Thierry Henry, French National Team Forward


MODERATOR
Back to top Go down
View user profile
miekopkings
Moderator
Moderator


Male
Number of posts: 852
Age: 26
Registration date: 2008-02-24

PostSubject: Re: Tips Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri   Fri Feb 29, 2008 12:59 pm

el_nino wrote:


im just fantastic..<--tau kan ayat sape lol!

im more fantastic...

u can be fantastic if u learn to be me..

_________________


----Join Prediction League..Its FUN..Its DAMN FUN..----

to sign up, click--> http://prop-c.teamconvention.com/sportcenter-f26/sign-up-t246.htm

learn the rules, click --> http://prop-c.teamconvention.com/sportcenter-f26/rules-for-prediction-league-t244.htm
Back to top Go down
View user profile
el_nino
Moderator
Moderator


Male
Number of posts: 1213
Age: 27
Location: atas tikar terbang
Registration date: 2008-02-25

PostSubject: Re: Tips Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri   Fri Feb 29, 2008 1:15 pm

hahahaha..
i'll do it.. afro

_________________


"Torres is an extraordinary forward, and If he has a good head he will become a worldwide player. He is young and he has everything to be grandiose" - Thierry Henry, French National Team Forward


MODERATOR
Back to top Go down
View user profile
 

Tips Mengawal Perasaan, Emosi dan Diri

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

 Similar topics

-
» Hi, tips`?
» tips for good health =)
» room for improvement... Any tips?
» Hair bun; TIPS? j__j<3
» Tips on thawing milk?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Prop-C  :: Articles Collection-